Klinika Ambroziak oferuje pełen zakres wzajemnie uzupełniających się zabiegów z zakresu: dermatologii estetycznej i klinicznej, chirurgii plastycznej i naczyniowej, flebologii, ginekologii estetycznej i klinicznej, laryngologii, ortopedii, andrologii, urologii oraz fizjoterapii, dietetyki i kosmetologii.
Porada

Sposoby na smukłą sylwetkę

Maja Miloch
10 stycznia 2017

Większość z nas z pewnością chciałaby cieszyć się smukłą sylwetką i jędrnym ciałem bez cellulitu. Wielu kobietom wydaje się jednak, że taki efekt wiąże się z katorżniczymi treningami i restrykcyjną dietą. Zniechęcone często poddajemy się już na początku walki o nową figurę lub nawet tej walki nie podejmujemy. Czas porzucić stereotypy. Marzenia o szczupłej sylwetce mogą nabrać realnych kształtów bez konieczności spędzania długich godzin na siłowni i stosowania głodówek. Pomoże nam wcielenie w życie pewnych nawyków oraz zabiegi, które modelują ciało w ekspresowym tempie.

Ruszaj się

Nie ma co ukrywać – aktywność fizyczna jest bardzo ważna. Nie trzeba jednak od razu wylewać siódmych potów na zajęciach fitness. Wybierzmy łagodniejszą wersję. Nic tak nie sprzyja szczupłej sylwetce jak ćwiczenia aerobowe. Dobrze, jeśli znajdziemy na nie pół godziny każdego dnia. Najskuteczniejszy jest jogging, ale równie dobrze możemy wybrać się na basen, długi spacer albo pojechać do pracy rowerem. W ten sposób dotlenimy komórki, poprawimy kondycję, a w ciągu pół godziny spalimy ok. 250 kalorii. Warto wiedzieć, że w ciągu 30 minut energicznego spaceru spalamy więcej tłuszczu niż w czasie trzech przechadzek po 10 minut. Może lepiej więc wstać wcześniej i chociaż część porannej drogi na uczelnię czy do pracy pokonać pieszo? W ten sposób przygotujemy się na wyzwania nowego dnia – naukowcy udowodnili bowiem, że „długodystansowcy” są mniej podatni na stres. W czasie marszu wydzielają się też endorfiny, czyli tzw. hormony szczęścia, będziemy więc od rana naładowani pozytywną energią. Zamiast windy, wybierajmy schody. Zyskają na tym pośladki i nogi, a przy okazji wzmocni się też serce.

10 tys. kroków dziennie

Jeśli na co dzień poruszamy się środkami komunikacji miejskiej lub samochodem, pamiętajmy o zasadzie 10 tys. kroków dziennie. Według Światowej Organizacji Zdrowia taka liczba potrzebna jest do utrzymania dobrej kondycji i samopoczucia. Zadanie nie jest trudne, gdy policzymy, że 200 metrów to ponad 300 kroków. Chodzenie może odmłodzić organizm o kilkanaście lat, jeśli tylko spełnimy kilka warunków: będziemy spacerować codziennie, nie krócej niż 30 minut w szybkim tempie i będziemy robić to długoterminowo. Nie mówiąc już o efektach w postaci gibkiego, sprężystego ciała.

Nie siedź na kanapie

Po ciężkim dniu często popełniamy dwa błędy naraz – rzucamy się na jedzenie, a zaraz potem na kanapę. W ten sposób spowalniamy metabolizm, a kalorie odkładają się nam w postaci fałdek na brzuchu. Pracownicy amerykańskiej Kliniki Mayo udowodnili, że otyłe osoby codziennie przesiadują w fotelu 2,5 godziny dłużej niż szczupłe. Nie musimy od razu zrywać się do ćwiczeń, dzięki codziennym domowym czynnościom też spalimy kalorie. I tak ścieranie kurzu odejmuje 100 kcal, szorowanie podłogi – 215, odkurzanie – 135, prasowanie – 75 (przy założeniu, że wykonujemy te czynności przez pół godziny). Może teraz inaczej spojrzymy na znienawidzone domowe obowiązki?

Zmiana nawyków żywieniowych

No tak, bez zmiany sposobu odżywiania się nie obędzie. Jeśli dotychczas byłaś fanką fast foodów, łakoci i słodkich napojów, najwyższy czas się z nimi rozstać lub drastycznie ograniczyć. Nie tylko ze względu na nadprogramowe kilogramy, ale także na choroby, do których prowadzi nadmierne spożywanie tego typu produktów.

Jedz często, ale mało

Jedzenie niewielkich posiłków jest złotą zasadą dietetyki. Kiedy dostarczamy organizmowi zbyt duże ilości pokarmów, ten magazynuje je w postaci tłuszczu. Spożywanie zbyt obfitych posiłków prowadzi także do rozepchania żołądka, a im większy żołądek, tym większych potrzebuje porcji. Jedz dużo warzyw i owoców. Taki jadłospis sprzyja smukłej sylwetce, a dodatkowo, walcząc z cellulitem, należy przejść na dietę złożoną właśnie z warzyw, produktów zbożowych i ryb. Nie jedz łapczywie – przeżuwaj dokładnie i wolno, delektując się smakiem. Mózg potrzebuje czasu, by poczuł, że jest syty – daj mu przynajmniej 15 minut.

Pij wodę

Nawet jeśli bardzo spieszysz się z rana, nie zapominaj o śniadaniu, ponieważ to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu nie będziesz podjadać. Warto też przed każdym posiłkiem wypić szklankę wody z cytryną – poprawia przemianę materii oraz ogranicza apetyt. To jedna z najprostszych metod odchudzania, poparta zresztą naukowymi dowodami. Badacze swoje wnioski opublikowali w czasopiśmie „Obesity”. Wcześniej przeprowadzili ciekawy eksperyment, do którego zaprosili otyłe osoby. Połowa uczestników piła przed trzema głównymi posiłkami dwie szklanki wody, reszta miała sobie wyobrażać, na ile oczywiście to możliwe, że jest najedzona. Wszystkich uczestników zważono po 12 tygodniach. Okazało się, że osoby pijące wodę schudły przeciętnie ok. 4,3 kg. Ci, którzy napełniali żołądki wodą tylko przed jednym posiłkiem dziennie, albo w ogóle nie pili wody przed jedzeniem, stracili tylko ok. 0,8 kg.

Wysypiaj się

To nie żart. Przesypianie odpowiedniej liczby godzin ma ogromne znaczenie. Nie raz słyszeliśmy, że sen jest najlepszym lekarstwem. Warto wiedzieć, że wpływa też znacząco na naszą wagę. Jeśli często nie wysypiamy się jak należy, ryzyko nadwagi wzrasta. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles wykazali w badaniach na osobach z bezsennością, że długotrwałe niewysypianie się zakłóca poziom jednego z najważniejszych hormonów regulujących apetyt i masę ciała. Chodzi o grelinę – hormon peptydowy wydzielany przez komórki żołądka. Do tego dochodzi także wzrost poziomu kortyzolu, który sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Zbadano nawet, ile więcej kalorii jemy, gdy jesteśmy niewyspani. Kiedy naukowcy skrócili wolontariuszom czas snu o połowę (w normalnych warunkach spali 7-9 godzin), ci zwiększyli dziennie spożycie kalorii średnio z 2518 do 2814 kcal.

Masaż wyszczuplający

Skutecznym narzędziem walki z cellulitem, a także wyszczuplającym sylwetkę, jest masaż. Świetnie sprawdza się limfatyczny. Przynosi on także wiele innych korzyści – oczyszcza organizm z toksyn, podnosi odporność, ujędrnia skórę, pobudza spalanie tkanki tłuszczowej, a także wspomaga zwalczanie zaburzeń przemiany materii. W trakcie masażu w naszym organizmie wyzwalają się endorfiny, tzw. hormony szczęścia, które wyciszają ból i powodują uczucie odprężenia i zadowolenia. Ubywa nam kilogramów, a sylwetka staje się ładnie wymodelowana.

Modeluj sylwetkę w gabinecie

W osiągnięciu wymarzonej sylwetki pomogą nam też zabiegi wykonywane w gabinetach i klinikach medycyny estetycznej. To bezpieczny i nieinwazyjny sposób na szybkie polepszenie figury, a przede wszystkim dokonanie „poprawek” w problematycznych miejscach, które niezbyt łatwo poddają się ćwiczeniom czy diecie.

Jedna z technik polega na kontrolowanym miejscowym chłodzeniu powierzchni skóry w celu redukcji podskórnej tkanki tłuszczowej bez uszkadzania otaczających tkanek. Tak usuniemy niewielkie fałdy tłuszczu na brzuchu i po bokach, a także te znajdujące się w trudno dostępnych miejscach, np. na wewnętrznej stronie ud.

Liposukcja

Wielu osobom kojarzy się z ekspresową kuracją odchudzającą. Precyzyjnie usuwa nadmiar tłuszczu, pomaga wymodelować poszczególne rejony ciała, poprawić kontury i proporcje sylwetki. Zabieg zazwyczaj przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym, a pacjent jeszcze tego samego dnia wraca do domu. Jeśli zachowamy zdrowy tryb życia, efekty będą widoczne przez długi czas. Gorzej gdy wrócimy do starych nawyków. Tkanka tłuszczowa może zacząć odkładać się w innych, niż poddane zabiegowi, partiach ciała.

wszystkie porady

Promowane porady: