Klinika Ambroziak oferuje pełen zakres wzajemnie uzupełniających się zabiegów z zakresu: dermatologii estetycznej i klinicznej, chirurgii plastycznej i naczyniowej, flebologii, ginekologii estetycznej i klinicznej, laryngologii, ortopedii, andrologii, urologii oraz fizjoterapii, dietetyki i kosmetologii.
Porada

Biegaczki na start, czyli jak kompleksowo zadbać o ciało biegacza?

Aleksandra Kisiel
6 września 2016

Zainspirowana milionami zdjęć z hasztagiem #fitspo i ogromną popularnością biegania, postanowiłaś dać się uwieść tej zdrowej modzie? Najpierw oczywiście wyprawa do sklepu sportowego po dobre buty do biegania i modny dres. Od razu wyglądasz jak zaawansowana biegaczka. Ale po pierwszej przebieżce po parku ledwo możesz się ruszyć. Co z tym zrobić? Wraz z ekspertem, fizjoterapeutą z Kliniki Ambroziak podpowiadamy, jak zadbać o nasze ciało, gdy zaczynamy biegową przygodę.

Cała Polska biega. I świetnie. Bo bieganie to jeden z najzdrowszych i zdecydowanie – najtańszy oraz zupełnie egalitarny sport. Biegać może każdy, wystarczy, że ma do tego dobre buty i dużo chęci. Problem polega na tym, że większości z nas wydaje się, że jeśli jesteśmy w stanie podbiec na autobus czy zrobić kilka kilometrów na bieżni, jesteśmy biegowymi ekspertami. A niestety, nie jesteśmy. Dlatego wśród biegaczy, zwłaszcza tych początkujących, jest tak dużo kontuzji! – Zapalenie ścięgna  Achillesa, problemy z rozcięgnem podeszwowym, bóle kolan, piszczeli i bioder to urazy, które spędzają sen z powiek biegaczy – tłumaczy  ekspert z Kliniki Ambroziak. - Większości tych dolegliwości nie jesteśmy w stanie przewidzieć, ale możemy ich uniknąć –  podpowiada. Bo żeby biegać dobrze, nie wystarczy uruchomienie aplikacji biegowej w telefonie i trzymanie tempa. 

3 podstawowe kroki

Trenerzy, fizjoterapeuci, entuzjaści biegania z dużym doświadczeniem zgodnie podkreślają, że nie można po prostu wstać z kanapy i przebiec 15 km. Po pierwsze dlatego, że mało który „kanapowiec” byłby w stanie pokonać taki dystans. A po drugie, co ważniejsze, każdy biegowy trening obowiązkowo zaczynamy od rozgrzewki. Inaczej bardzo szybko możemy się nabawić kontuzji z bardzo długiej listy tych, które trapią biegaczy. – Rozgrzewka to kluczowy element każdego sportu. To przygotowanie największych partii mięśniowych i stawów do wzmożonego wysiłku. Dobra rozgrzewka powinna trwać do 20 minut. Tyle wystarczy na przygotowanie się do codziennego biegu – przekonuje fizjoterapeuta i podkreśla, że intensywność właściwego treningu należy dobrać indywidualnie. Jeśli chcemy zredukować wagę, wcale nie powinnyśmy biegać „na sto procent”. Mówi się, że należy biegać tak, aby móc prowadzić w miarę swobodną rozmowę. Większy wysiłek sprawia bowiem, że nie spalamy tkanki tłuszczowej. A przecież jest najczęstszą motywacją do podjęcia treningu.

Właściwy plan treningowy można opracować samemu lub wykorzystać te dostępne w Internecie czy biegowych aplikacjach. Jest ich mnóstwo! I wszystkie będą kładły nacisk na ostatni etap treningu, czyli rozciąganie. To ten moment, kiedy zapobiegamy powstawaniu zakwasów i kontuzji, dajemy naszemu ciału możliwość odetchnięcia i wyciszenia. Jeśli marzysz o smukłej sylwetce lekkoatletki, nie możesz pomijać rozciągania.

Królewski dystans

Biegasz już od jakiegoś czasu. Po 10 km nie masz zadyszki, masz natomiast ochotę na więcej. Ogromna część biegaczy prędzej czy później decyduje się zmierzyć z maratonem. Ale 42,195 km to piekielnie długa trasa. Nie da się jej pokonać bez przygotowania, dlatego konieczny jest nie tylko rozsądny plan treningowy, a najlepiej – współpraca z trenerem, ale też zmiana trybu życia. - Czas pożegnać się z imprezami suto zakraplanymi alkoholem i zarwanymi nocami – przekonuje ekspert z Kliniki Ambroziak. Trzeba natomiast zaprzyjaźnić się z dietetykiem, który ułoży nam jadłospis dostosowany do trybu życia i treningowych wymagań. I o ile będziesz musiała pożegnać się z alkoholem i fast foodami, na tydzień przed startem w maratonie będziesz mogła przejść na prawdziwie włoską dietę – makarony pod każdą postacią dostarczają niezbędnych węglowodanów, które pozwalają ukończyć bieg. Po przebiegnięciu mety, nie zapomnij o rozciąganiu. Następnie na kilka – kilkanaście dni odłóż buty biegowe na półkę, a zamiast na trening, wybierz się na serię dobrych masaży czy odnowę biologiczną.

Estetyczne skutki uboczne

Zdawać by się mogło, że poza kontuzjami, bieganie nie ma żadnych skutków ubocznych. No dobrze, jeśli trenujesz sumiennie, pamiętasz o tym, żeby pozwalać ciału na regenerację – bo to właśnie wtedy budują się nasze mięśnie, szybkość i kondycja -  a poza bieganiem starasz się tez uprawiać inne sporty, możesz paść ofiarą dość przyjemnego skutku ubocznego: twoje ubrania zaczną się robić dużo za duże. Bieganie to jeden z lepszych sposobów na odchudzanie. Niestety, jeśli straciłaś bardzo dużo kilogramów, twoje ciało mogło „nie nadążyć” za zmianami. Wówczas może pojawić się problem obwisłej skóry na ramionach, czy konieczność poprawienia owalu twarzy. Tutaj niezbędna będzie pomoc specjalistów. Eksperci pracujący w Klinice Ambroziak mają rozwiązania każdego problemu. Choć biegasz od dawna, masz szczupłą, zdrową sylwetkę, nadal nie możesz pozbyć się ostatniej fałdki z brzucha? CoolSculpting® to metoda, która pozwoli raz na zawsze zapomnieć o problemie, a co najważniejsze, daje natychmiastowe rezultaty i nie wymaga okresu rekonwalescencji! Mocno schudłaś i twoja twarz wygląda na wiecznie zmęczoną, a policzki straciły kształt? Do wyboru masz cały wachlarz rozwiązań. Od nieinwazyjnego liftingu w postaci zabiegu Ultraformer, przez nici liftingujące, aż po wypełnienie zmarszczek.

Biegając,  zaczynasz walkę o zdrowsze życie i lepszą sylwetkę. Ale na szczęście nie musisz całej drogi pokonać sama. W niektórych przypadkach warto zwrócić się o pomoc do specjalistów, którzy podpowiedzą, jak w stu procentach cieszyć się ze zmian, jakie w twoje życie wprowadziło bieganie. To jak, wybierzesz się dzisiaj pobiegać?

wszystkie porady

Tagi:

bieganiebiegaczka#fitspozdrowe życiejędrne ciałodbanie o siebieambroziakekspert

Promowane porady: